Statustall juni 2019

Dagligvaremarkedet:

Det ble solgt totalt 7 657 tonn i dagligvare per uke 20. Det er en tilbakegang på 4,8 %/383 tonn.
Det gledelige er at Joh. Johannson Kaffe gjør det vesentlig bedre enn markedet, med en tilbakegang på kun 1,3 %. Det gir oss en markedsandel på 44,3 %, opp hele 1,5 %-poeng.
NUMMER 1!

JDE har til sammenligning en volumnedgang på 9,3 %/344 tonn!
JDE har stor nedgang i både COOP og REMA.
Deres markedsandel er 43,8 %, tilbake 2,2 %-p.

På merkenivå er Evergood størst i landet med en andel på 32,7 % (+2,7pp).
Friele ligger på 30,4 % (-1,1pp).

I et fallende marked vokser Hele Bønner med hele 7,1 %, og er det nest største segmentet med nesten 9 % andel, og her er Joh. Johannson Kaffe klar markedsleder med hele 55 % andel innenfor dette segmentet.

 

Serveringsmarkedet:

Bransjetall for Servering (grossistdistribuert) viser at totalmarkedet innen HORECA har tilbakegang på 7,6% per mai. I volum tilsvarer det nedgang med minus 145 tonn.
JDE står for hele nedgangen og har redusert sin markedsandel fra 51,4% til 47,4%
Joh. Johannson Kaffe AS har solgt volum tilsvarende i fjor og har økt markedsandel fra 33,5% til 36,1%.

Innen KBS henter totalmarkedet seg inn og er per mai minus 3,4%/ 8 tonn, grunnet JDE med ny kontrakt til YX/7 Eleven. JDE går fra å være en liten til en betydelig aktør innen KBS.
Cirkle K med Løfbergs taper fortsatt marked.
Joh. Johannson Kaffe AS har innen KBS per mai markedsandel 31,9% og volum på samme nivå som i fjor.

Totalmarkedet for HORECA og KBS er 1 993 tonn og Joh. Johannson Kaffe AS per mai i år har 35,5% markedsandel mot 33,3% i fjor.
Vi tar fortsatt markedsandeler og vår største konkurrent JDE har redusert sin markedsandel med 3%.

Nyhet er at Paulig legger ned sitt salgskontor i Norge.